بند دیگری از غروب برجام از راه رسید؛ دولت بایدن مکانیسم ماشه را فعال نکرد

آمریکا و اروپایی‌ها می‌توانند مکانیسم ماشه را فعال کنند تا تحریم‌های سازمان ملل را بازگردانند

فاکس‌نیوز در گزارشی درباره فرارسیدن یکی دیگر از بندهای غروب برجام نوشت: اگر آمریکا و متحدان اروپایی‌اش اجازه بدهند تحریم‌های برنامه موشکی ایران لغو شود، این به‌منزله تقویت ظرفیت تسلیحاتی گروه‌های نیابتی تحت حمایت جمهوری اسلامی از جمله حماس خواهد بود که اکنون درگیر جنگ با اسرائیل است.

بر اساس بند غروب برجام، تحریم‌های سازمان ملل علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران روز چهارشنبه ۱۸ اکتبر به پایان می‌رسد.

ریچارد گلدبرگ، عضو شورای امنیت ملی در دولت دونالد ترامپ، به فاکس نیوز دیجیتال، گفت: «رئیس‌جمهوری سخنرانی می‌کند و می‌گوید تصاویر بدترین قتل‌عام یهودی‌ها پس از هولوکاست دلش را به درد آورده است و با حماس مخالفت می‌کند، و یک هفته بعد، به حامی حماس، ایران، هدیه می‌دهد.»

به گفته گلدبرگ، لغو تحریم‌های برنامه موشکی ایران «پیروزی بزرگی برای تهران خواهد بود و پاداشی برای تروریسم و گسترش تسلیحات در سراسر جهان».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته فاکس نیوز دیجیتال، دولت بایدن از چند راه می‌تواند تلاش کند جلو انقضای تحریم‌ها را بگیرد. در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل آمده است که آمریکا یکی از طرف‌های این قطعنامه است، دولت ترامپ پیش‌تر با استناد به این قطعنامه می‌خواست مکانیسم ماشه را فعال کند. علاوه بر این، دولت آمریکا می‌تواند نامه احتمالی بریتانیا، فرانسه و آلمان به رئیس شورای امنیت برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه را امضا کند، گرچه بعید است چنین گزینه‌ای روی میز اروپایی‌ها باشد.

پیش‌تر در ماه جاری، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در پاسخ به سوال در مورد تمدید تحریم موشکی ایران، گفت: «ما همچنان تعدادی ابزار در اختیار داریم تا جلو توسعه و گسترش خطرناک فناوری‌های موشکی و هواپیماهای بی‌سرنشین را بگیریم. روشن است که قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تنها ابزاری نیست که در اختیار داریم. مراجع تحریمی خودمان را داریم. امکان کنترل صادرات را داریم. روابط دوجانبه و چندجانبه داریم. همین الان هم همان شبکه‌ها و افرادی که می‌توانستند تحت تخلف از قطعنامه ۲۲۳۱ پنهان شوند هدف قرار داده‌ایم، و همچنان از مراجع تحریمی خودمان استفاده خواهیم کرد تا رژیم ایران را پاسخگو کنیم.»

گلدبرگ سیاست بایدن در مورد ایران را «دلجویانه» توصیف می‌کند و می‌گوید: «در حال حاضر، این سیاستی نابخشودنی است. می‌توانیم جلو انقضایش را بگیریم. می‌توانیم نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل بفرستیم و مکانیسم ماشه را فعال کنیم.»

بهنام بن طالب‌لو، کارشناس ایران و عضو موسسه دفاع از دموکراسی، به فاکس نیوز دیجیتال گفت: «تصمیم اروپا به حفظ تحریم‌های موشکی و منع گسترش اقدام کم‌اهمیتی نیست. این اولین اقدام آن‌ها است که برجام را نقض می‌کند.»

فرانسه، آلمان و بریتانیا ماه گذشته اعلام کردند که تصمیم گرفته‌اند تحریم‌های مرتبط با برنامه موشکی و گسترش تسلیحات هسته‌ای ایران همچنان پابرجا باقی بماند.

آمریکا و اروپایی‌ها می‌توانند مکانیسم ماشه را فعال کنند تا تحریم‌های سازمان ملل را بازگردانند. اما به گفته طالب‌لو، قرار است تحریم‌ها منقضی شوند و «تنها راه برای جلوگیری از انقضا، مکانیسم ماشه است. اما این اتفاق نخواهد افتاد زیرا اروپا و آمریکا هنوز به برجام متعهدند».

او در ادامه افزود ایران به روسیه پهپاد داده است، نه موشک، و احتمالا منتظر انقضای تحریم‌ها است. وقتی این اتفاق بیفتد، احتمال دارد تسلیحات بیشتری در اختیار روسیه قرار دهد.

لغو تحریم‌های موشکی ایران عرصه جنگ جدیدی در خاورمیانه ایجاد می‌کند. به عقیده طالب‌لو، هرچه اطمینان تهران به ظرفیت‌های موشکی‌اش بیشتر شود، احتمال استفاده علنی از این تسلیحات بیشتر می‌شود. به همین ترتیب، اگر تهران به بازدارندگی افزایش قدرت موشکی‌اش اطمینان پیدا کند، در حمایت از تروریسم، ترور، و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده جسورتر و لجام‌گسیخته‌تر می‌شود.

به گزارش فاکس نیوز دیجیتال، بازار تقاضای بزرگی برای پهپادهای ایران وجود دارد. مقام‌های نظامی جمهوری اسلامی می‌گویند ۲۲ کشور مایل‌اند از ایران پهپاد بخرند. اسرائیل معتقد است حدود ۵۰ کشور خواهان خرید پهپادهای ایران‌اند.

در ماه ژوییه، رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی از امضای تفاهم‌نامه دفاعی امنیتی میان ایران و بولیوی خبر دادند. خبرگزاری اسوشیتدپرس در اواخر ژوییه در گزارشی نوشت دولت بولیوی درصدد دستیابی به فناوری پهپادی ایران است.